برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

اعمال ضوابط اعتبارسنجی و سقف مجاز واردات سیستمی شد

به گزارش روز شنبه وزارت جهاد کشاورزی، « ولیاله فریادرس » افزود: براساس ماده ۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین ماده ۴ آیین نامه اجرایی مواد ۵ و ۶ قانون یاد شده، وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف به ایجاد سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه بندی اعتباری به منظور ساماندهی صدور و تمدید کارت بازرگانی از یک طرف و کنترل رشته فعالیت و میزان فعالیت متناسب با رتبه هر بازرگان با هدف پیشگیری از بروز تخلفات و قاچاق کالا و ارز شده است.

وی افزود: بعد از تحولات ارزی ابتدای سال ۱۳۹۷ فرایند ثبت سفارش و تایید درخواست های واردات کالا به منظور صیانت از منابع ارزی تغییر یافته و درخواست های مرتبط با وزارت جهاد کشاورزی از مرداد ماه سال ۱۳۹۷ به سامانه مجوزهای تجارت خارجی وزارت جهاد کشاورزی ارجاع شده است.

مدیرکل دفتر مقررات و استانداردهای بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: دولت برای صیانت از منابع ارزی نیز با اصلاح ماده ۱۰ آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات، سقف ارزشی واردات را بر اساس رتبه‌بندی اعتباری سامانه یاد شده و در صورت امکان نداشتن برای رتبه بندی، این سقف را در سال اول ۵۰۰ هزار دلار تعیین کرده که در زمان ثبت سفارش اعمال خواهد شد.

فریادرس اضافه کرد: رتبه‌بندی اعتباری سامانه مذکور با لحاظ شاخص‌های مسئولیت پذیری، مالی و کسب و کار (کمی و کیفی) به شکل جامع بوده و با شاخص های مندرج در بخشنامه   وزارت صنعت معدن و تجارت برای بازرگانان بوسیله سامانه تجارت اعمال و قابل مشاهده است. همچنین در صورت هرگونه اعتراض امکان ثبت درخواست بازبینی بوسیله سامانه (بدون نیاز به مراجعه حضوری و تماس تلفنی) وجود دارد.

وی افزود:  شاخص‌های کمی (۷۵۰ نمره) که دارای داده معین نزد مراجع حاکمیتی کشور است، بر اساس اطلاعات دریافتی توسط سامانه به صورت سیستمی دریافت و پردازش شده و رتبه‌بندی تمامی بازرگانان فعال بر اساس آن انجام پذیرفته و در دوره های سه ماهه (فصلی) به‌روزرسانی می‌شود.

مدیرکل دفتر مقررات و استانداردهای بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: همچنین در مورد شاخص‌های کسب و کار – کیفی (۲۵۰ نمره) که دارای مرجع مشخص در سطح کشور نبوده و نیازمند دریافت اسناد و مدارک از متقاضی ارزیابی های خبره‌محور است، در صورت تمایل بازرگانان بوسیله موسسه های رتبه‌بندی که طبق قانون مجوز خود را از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت می‌کنند، اقدام می‌شود که نتایج ارزیابی بوسیله سامانه سازمان بورس به سامانه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی منتقل و به رتبه بازرگان اضافه خواهد شد.

  سخنگوی سازمان سنجش آموزش : با تعویق کنکور حق داوطلبان ضایع می‌شود

فریادرس توضیح داد: اعمال سیستمی این موضوع در اجرای تکالیف قانونی موجب افزایش دقت، سرعت و کاهش مراجعه های حضوری و مداخلات نیروی انسانی خواهد شد، براساس مکاتبات و مذاکره های مسوولان سامانه مزبور، مقرر شده از ۱۵ آبان ماه امسال رتبه بندی اعتباری و سقف واردات سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری برای درخواست‌های ثبت سفارش ارجاعی به وزارت جهاد کشاورزی در سامانه جامع تجارت اعمال شود.

فریادرس اضافه کرد: بازرگانان حوزه های مربوط به وزارت جهاد کشاورزی لازم است با مراجعه به سامانه جامع تجارت (منوی رتبه‌بندی و مالی-مدیریت رتبه‌بندی)  و ملاحظه رتبه اعتباری خود، در صورت نیاز اقدام به ثبت درخواست بازبینی و یا اقدام برای ارزیابی شاخص های کسب و کار – کیفی نمایند.

وی یادآور شد: واحد مشاوره سازمان مدیریت صنعتی به عنوان همکار طراحی، توسعه و بهبود  مدل  رتبه‌بندی درسامانه  یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری، به  عنوان تنها مرجع  اعتباری و پاسخگویی به ابهام ها و سووال های بازرگانان در این زمینه معرفی شده و آمادگی ارائه هرگونه توضیح و برگزاری کارگاه آموزشی و توجیهی به درخواست هر یک از انجمن‌ها یا اتحادیه‌های تخصصی را دارد.

به گزارش ایرنا، شهریورماه امسال ستاد تنظیم بازار در مصوبه‌ای واردات کالاهای اساسی به شیوه اعتباری و بدون محدودیت را مجاز دانست و همچنین بر تامین ارز محموله های جو وارداتی تاکید کرد.

 براساس تصمیم ستاد تنظیم بازار مقرر شد با توجه به پایان فصل برداشت جو در داخل کشور، بانک مرکزی در اسرع وقت ارز محموله‌های جو وارداتی را تامین کند.
همچنین وزارت جهاد کشاورزی نیز در این نشست مکلف شد نسبت به اعلام مقادیر نیاز واردات به تفکیک ماه در سقف سهمیه ارزی سال ۱۳۹۹ اقدام کند.
در این جلسه با هدف پیشگیری از بروز مشکل در تامین کالاهای اساسی مقرر شد واردات کالاهای اساسی و ضروری توسط متقاضیان واردات این کالاها به شیوه اعتباری و بدون محدودیت مجاز باشد.
وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پرشکی نیز نسبت به معرفی متقاضیان واردات اعتباری فاقد بدهی ارزی معوق شده، مکلف شدند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)