برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

کاهش بیماری قلبی و سکته مغزی با پرهیز از خوراکی‌های التهاب‌آور

به گزارش پایگاه اینترنتی ساینس دیلی، مشخص شده است که التهاب مزمن نقش مهمی در پیشرفت بیماری های قلبی و سکته مغزی دارد.

برخی نشانگرهای زیستی التهابی مانند «اینترلوکین‌ها»، «کموکین‌ها» و مولکول‌های چسبندگی با ابتلا به مراحل اولیه و پیشرفته تصلب شرایین ارتباط دارند. کاهش التهاب هم از بروز بیماری پیشگیری می کند و هم تاثیری مثبت روی سلامت کل دارد. 

این مطالعه عنوان می کند که این رژیم‌های غذایی در مقایسه با رژیم‌های غذایی مملو از خوراکی های ضدالتهاب، خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی را می افزایند.

مطالعات قبلی نشان داده اند که رژیم غذایی می تواند بر سطح بروز التهاب در بدن تأثیر بگذارد، با این حال تعداد کمی از الگوهای سالم غذایی، مانند رژیم مدیترانه‌ای که مملو از روغن زیتون، آجیل، غلات کامل، میوه ها و سبزیجات، غذاهای دریایی و مقدار کم لبنیات و گوشت قرمز و فرآوری شده است، با کاهش سطح برخی از نشانگرهای زیستی التهابی و در نتیجه کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی ارتباط دارند.

مطالعات اندکی در مورد اینکه آیا پیروی طولانی مدت از رژیم های غذایی التهاب آور با افزایش میزان ابتلا به بیماری های قلبی یا سکته مغزی ارتباط دارند یا خیر، صورت گرفته است.

محققان در این مطالعه از اطلاعات ۲۱ هزار بیمار مبتلا به بیماری قلبی، سکته مغزی یا سرطان که از سال ۱۹۸۶ در مطالعه Nurses’ Health Studies I and II شرکت کرده بودند، استفاده کردند. افراد شرکت کننده در این مطالعه ۳۲ سال مورد پیگیری قرار گرفتند. 

«جون لی» محقق ارشد و نویسنده اصلی این مطالعه از بخش مواد غذایی دانشگاه «هاروارد» گفت: در این مطالعه سطح التهاب مرتبط با مصرف رژیم غذایی بررسی شد و  متوجه شدیم  الگوهای رژیم غذایی که پتانسیل التهابی بالاتری داشتند، با افزایش میزان ابتلا به بیماری های قلبی عروقی همراه هستند.

  استراتژی ایمنی جمعی برای جوانان اجرا شود

وی افزود: مطالعه ما از اولین مطالعه هایی است که شاخص التهاب رژیم غذایی مبتنی بر خوراکی را با خطر طولانی مدت ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مرتبط می کند.

محققان پس از بررسی سایر عوامل خطرزا مانند شاخص توده بدنی، فعالیت بدنی، سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری قلبی و مصرف مولتی ویتامین، متوجه شدند خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی در افرادی که رژیم های غذایی التهاب آور داشتند در مقایسه با افرادی که رژیم های غذایی ضدالتهابی داشتند، به ترتیب ۴۶ درصد و ۲۸ درصد بالاتر بود. 

محققان حدس می زنند که مصرف مواد غذایی با مقادیر بالاتر آنتی اکسیدان و فیبر مانند سبزیجات با برگ سبز (کلم پیچ، اسفناج، کلم، روگولا)، سبزیجات زرد (کدو تنبل، فلفل زرد، لوبیا، هویج)، غلات کامل، قهوه و چای به مقابله با التهاب کمک می کند.

محققان همچنین به محدود کردن مصرف قندها و غلات تصفیه شده، غذاهای سرخ شده، نوشابه های گازدار و گوشت های قرمز و فرآوری شده توصیه کردند.

آنها افزودند: این خوراکی ها از جمله عوامل اصلی ایجادکننده التهاب در بدن هستند.

مشروح این مطالعه در مجله American College of Cardiology منتشر شده است. 

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)