برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

توسعه پیوندهای اقتصادی با همسایگان بهترین روش مقابله با تحریم است

«هادی تیزهوش تابان» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: نقش استان‌ها به ویژه استان‌های مرزی در تاریخ صادرات به کشورهای همسایه همواره برجسته بوده است.

وی ادامه داد: استان‌های مرزی همانطوری که اولین مرزبانان خاک ایران هستند، همیشه در عرصه ایجاد پیوند اقتصادی و توسعه عملکرد صادرات و جذب سرمایه گذاری‌های خارجی نیز نقش‌آفرین بوده و هستند.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه خاطرنشان کرد: در دوران تحریم‌ها بازرگانان و فعالان اقتصادی استان‌های مرزی، مهمترین تامین کنندگان ارزی حاصل از صادرات به کشور بوده و در دوران شیوع بیماری کووید ۱۹ که بسیاری از مرزها بدلیل پروتکل اپیدمی مسدود شد، نقش سازنده و موثر بازرگانان مرزی و ظرفیت های استانی کاملا مشهود و برجسته‌تر شد.

وی در حاشیه کارگاه بین‌المللی توسعه تجارت با روسیه به خبرنگار ایرنا افزود: امروز می‌توان گفت بالغ بر ۵۴ درصد صادرات غیرنفتی از ایران توسط تجار و بازرگانان کشورمان از استان‌های مرزی به کشورهای همسایه انجام می شود.

تیزهوش تابان گفت: بررسی تراز تجاری ما با کشور روسیه به عنوان مهم‌ترین کشور در اتحادیه اقتصادی اوراسیا بیانگر آن است که وضعیت تجاری دو کشور در حالت عدم توازن است و حجم و ارزش صادرات محصولات ما به روسیه در مقابل محصولاتی که از این کشور به داخل وارد می‌کنیم، بسیار ناچیز است. این مساله بیانگر این است که ما باید تمرکز خود را بر روی توسعه صادرات غیرنفتی به این کشور قرار دهیم تا بتوانیم جایگاه خود را به عنوان شریک تجاری با این کشور تثبیت کرده و از مزایای تجارت ترجیحی بهره مند شویم.

وی گفت: تنها راه توسعه تجارت با روسیه و یا هر کشور دیگری حل مشکلات بنیادی است که تجار و بازرگانان ما در داخل کشور با آن مواجه هستند.

  صنایع پایین‌دستی گیاهان دارویی توسعه یابد

تیزهوش تابان تصریح کرد: در حال حاضر تجار و بازرگانان با مشکلاتی از قبیل بازگشت ارز صادراتی، عدم ثبات در نرخ ارز، تورم حاکم بر اقتصاد کشور، بخشی‌نگری دستگاه‌های اجرایی و فرایند پیچیده صدور مجوزها روبرو هستند که امکان برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری بلند مدت را از فعال اقتصادی گرفته است.

به گزارش ایرنا،  میزان تجارت خارجی ایران با همسایگان در هفت ماه اول سال، بالغ بر ۵۰ میلیون و ۴۱۰ هزار و ۶۲۳ تن کالا برابر با ۱۹ میلیارد و ۶۲۰ میلیون و ۷۱ هزار و ۵۹۷ دلار بود.

رییس کل گمرک ایران با بیان اینکه کل تجارت خارجی در مدت هفت ماهی که از سال ۹۹ گذشته ۸۴ میلیون و ۹۵۰ هزار تن به ارزش ۳۸ میلیارد و ۲۷۸ میلیون دلار بوده است، افزود: میزان تجارت ایران با همسایگان در این مدت از لحاظ وزنی ۵۹ درصد و از لحاظ ارزش ۵۱ درصد از مجموع تجارت را به خود اختصاص داده است.

«مهدی میر اشرفی»  افزود: سهم صادرات ایران به همسایگان بالغ بر ۴۱ میلیون و ۸۱۸ هزار و ۷۳ تن به ارزش ۱۱ میلیارد و ۵۲۲ میلیون و ۲۸۵ هزار و ۲۳۲ دلار بوده که ۶۳ درصد ارزش و  ۶۴درصد وزن کل صادرات کشور به همسایگان اختصاص یافته است.

از میان کشورهای همسایه و هم مرز ایران، افغانستان، ارمنستان، آذربایجان، بحرین، عراق، کویت، عمان، پاکستان، قطر، ترکمنستان، ترکیه و امارات متحده عربی مقاصد اصلی صادراتی کالاهای ایرانی در هفت ماهه نخست سال بودند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)