برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

تقویت اقدام های حفاظتی در جنگل و عرصه‌های ملی ضروری است

به گزارش روز یکشنبه وزارت جهاد کشاورزی، « مسعود منصور » در جلسه ستاد مدیریت پایدار منابع‌ طبیعی منطقه هیرکانی افزود: بسیجیان در احیا و توسعه حفاظت از منابع طبیعی مشارکت چشمگیری دارند، در عین حال در حفاظت، ساماندهی و نظارت اشکالاتی وجود دارد که باید برطرف شود.

رییس سازمان جنگل‌ها نظارت بر اقدام های اجرایی را امری مهم برشمرد و از معاونت حفاظت و امور اراضی و همچنین فرماندهی یگان حفاظت و دفتر مهندسی و مطالعات خواست با حضور به موقع در عرصه‌های منابع طبیعی نظارت و ارزیابی لازم را داشته باشند.

وی با بیان این که باید عملکرد شرکت‌های طرف قرارداد حفاظتی به طور دقیق رصد و ارزیابی شود و چنانچه اشکالاتی وجود دارد به شرکت‌ها اخطار داده شود، خاطرنشان کرد: نحوه انجام تعهد و وظایفی که به شرکت‌ها محول شده، تایید کننده ادامه یا پایان کار آنان با منابع طبیعی در سال‌های آینده است.

منصور تصریح کرد: برای حفاظت از مناطق بحرانی جنگل و تشدید اقدام های حفاظتی ضمن حضور مستمر کارشناسان و نیروهای حفاظتی، باید با نصب دوربین و پهپاد پایش عرصه‌ها به شکل مستمر انجام گیرد. همان گونه که برخی از استان‌ها توانسته‌اند از این فناوری نوین در مناطق حساس بهره گرفته و موفق شوند.

وی گفت: مسیرهای فرعی و بیراهه‌های منتهی به جنگل که سبب می‌شود قاچاق چوب به آسانی در آنجا انجام پذیرد باید هرچه سریع‌تر شناسایی و مسدود شوند.

این مقام مسوول تاکید کرد: نیروهای حفاظتی باید با لباس‌های متحدالشکل و مجهز به امکانات حفاظتی در عرصه‌های منابع طبیعی حضور داشته باشند تا نظارت و اقدام های حفاظتی بیشتری ادامه پیدا کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور، باردیگر بررسی وضعیت جنگل‌های شمال را مورد تاکید قرار داد و گفت: بهره‌برداری چوبی از جنگل متوقف شده و سایر اقدام های مدیریتی اجتناب ناپذیر جنگل به قوت خودشان باقی مانده ودیگراز انجام این اقدام ها در قالب طرح‌های مصوب تعطیلی پذیر نیست.

  رزین‌های دندانی ضدباکتری ساخته شد

وی افزود: مدل مدیریتی جنگل در طرح جایگزین انجام اقدام های اجتناب ناپذیر با حضور کارشناسان و ناظرین فنی درعرصه است که هم بحث نظارت را به دنبال خواهد داشت و هم به امر حفاظت به صورت چشمگیری کمک خواهد کرد.

منصور با بیان اینکه برای هر حوزه یک مدیر و یک ناظر طرح مستقل تعیین شده است، خاطرنشان کرد: در کلیه ی حوزه ها باید طرح های مصوب بر مبتنی بر اقدامات اجتناب ناپذیر در جنگل اجرایی شود.

وی اضافه کرد: از ابتدای سال آینده اقدامات طرح جایگزین جنگل در شمال کشور بدون بهره‌برداری چوب باید اجرایی شود و ناظرین و همکاران فنی برای اجرای طرح در عرصه حضور خواهند داشت.

منصور تشدید اقدام های حفاظتی در بخش حفاظت و تکمیل مطالعات طرح نیمه تفضیلی و مطالعات اجرایی از سوی بخش مطالعات و تهیه هرچه سریع‌تر طرح جایگزین جنگل را از سوی معاونت امور جنگل خواستار شد.

این مقام مسوول با اشاره به این که کار در منابع طبیعی تعطیل‌بردار نیست، از همه جنگلبانان کشور که در این روزهای حساس و تعطیل کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا در حفاظت از جنگل و عرصه‌های ملی از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند، قدردانی کرد.

به گزارش ایرنا، چندی پیش  ۱۸ راهبرد مدیریتی در سال جهش تولید برای مدیریت جنگل ها تدوین شد که ۹ محور امسال اجرایی خواهد شد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)