برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

دهمین نشست کمیسیون اقتصادی ایران و اتریش در آینده نزدیک برگزار می‌شود

به گزارش ایرنا به نقل از بخش رسانه‌ای سفارت ایران در وین، «عباس باقرپور اردکانی» در نشست اختتامیه اتاق مشترک بازرگانی ایران و اتریش گفت: ‎در ادامه نشست وبیناری سازنده و مثمرثمری که در تاریخ ۱۲ شهریور سالجاری با ریاست و اعضای محترم هیات مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و اتریش داشتم، مایه خرسندی است که امروز نیز در این جمع تخصصی و اختتامیه نشست مجمع عمومی اتاق حضور می‌یابم. اطمینان دارم جلسه پربارتان افق‌های روشنی فراروی همکاری‌های اقتصادی ایران و اتریش خواهد گشود.

وی روز سه شنبه با اشاره به وظایف سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های کشورها اظهار داشت: یکی از دلایل و فلسفه وجودی سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور و طبعا اتریش گسترش روابط و تعاملات میان دو کشور به ویژه در حوزه اقتصادی و تجاری با استفاده از ظرفیت‌های مطلوبِ در دسترس، همانند نهاد موثر اتاق مشترک بازرگانی ایران و اتریش، با هدف تحقق منافع ملی و خدمت به مردم است.

سفیر ایران در وین ادامه داد: دستورکار سفارت و اتاق مشترک بسیار به هم نزدیک بوده و بنابراین، هم‌اندیشی، هم‌افزایی و هماهنگی به ایفای هرچه بهتر مسئولیت‌های هر دو نهاد کمک شایانی خواهد کرد.

باقرپور با بیان اینکه در ارتباط با روابط اقتصادی و تجاری ایران و اتریش، این روابط دیرینه و لااقل به قرن شانزدهم میلادی بازمی‌گردد، تصریح کرد: اولین موافتنامه تجاری میان دو کشور در سال ۱۷۱۸ امضاء شده و روابط دیپلماتیک بین دو کشور از سال ۱۸۷۲ آغاز شده است. در پایان دهه ۱۸۵۰ و اوایل دهه ۱۸۶۰ اتریش چهارمین شریک تجاری ایران بوده است.

به گفته این دیپلمات، پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز روابط دوجانبه در عرصه‌های گوناگون همواره از فضایی مثبت برخوردار بوده، اما هم‌زمان تابع فضای بین‌المللی و سیاست‌های اتحادیه اروپایی بوده است.

وی با بیان اینکه با توافق برجام در سال ۱۳۹۴، همکاری‌های دو کشور وارد فضای جدیدی شد، خاطرنشان کرد: از آن زمان تا آبان ماه ۱۳۹۷، همکاری‌های اقتصادی با سرعت مناسبی رشد یافت. در این دوره بیش از ۴۰ تفاهمنامه بین دو کشور در حوزه‌های مختلف اقتصادی به امضاء رسید و حجم مبادلات اقتصادی دو کشور نیز به حدود ۸۰۰ میلیون یورو رسید. توافقنامه مهم نقشه راه پنج ساله روابط اقتصادی ایران و اتریش (۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰)، موافقتنامه فاینانس با اوبر بانک اتریش، موافقتنامه بلندمدت خرید نفت خام با OMV و سفر رییس‌جمهور به اتریش در همین دوره انجام شد.

باقرپور با یادآوری خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ابراز داشت: با خروج دولت ترامپ از برجام و اِعمال مجدد تحریم‌های یکجانبه، شرایط بین‌المللی به دلیل مواضع و عملکرد قابل انتقاد برخی کشورها از جمله اروپایی‌ها دچار اختلال شده و به همین ترتیب، اتریشی‌ها نیز در مقام عمل، بخشی از همکاری‌های اقتصادی دوجانبه را کاهش دادند که نتیجه این امر، کاهش شدید حجم مبادلات تجاری بین دو کشور بوده است.

  طلب گوجه کاران تسویه شد

وی افزود: علاوه بر محدودیت‌های بانکی و نوسانات ارزی در کشورمان، محدودیت‌های ناشی از بحران کرونا نیز بر مشکلات افزوده و شرایط را پیچیده‌تر کرده است. طبعا فائق آمدن بر این مشکلات، عزم و اراده مضاعفی را از همه ما طلب می‌کند.

سفیر ایران در وین با تاکید بر اینکه در این دوره ما تلاش کردیم ساختارهای اقتصادی دو کشور که طی سالیان گذشته تشکیل شده و ارتباطات دو طرف را حفظ کنیم، بیان کرد: ساختارهای اقتصادی میان ایران و اتریش در بین کشورهای اروپایی یکی از قابل قبول‌ترین‌ها محسوب می‌شود. کشور ما در ردیف چهار کشوری است که با اتریش کمیسیون مشترک اقتصادی دارد. نهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در فروردین ۹۷ در وین برگزار شد و در نظر داریم دهمین نشست آن را نیز در آینده نزدیک برگزار کنیم.

باقرپور با بیان اینکه در نظر است دومین همایش اقتصادی ایران و اتریش که قرار بود به صورت فیزیکی در حاشیه نشست دهم کمیسیون مشترک در تهران برگزار شود، را نیز به صورت مجازی برنامه‌ریزی کنیم، یادآور شد: در این زمینه از همکاری اتاق مشترک بازرگانی ایران و اتریش استقبال می‌کنیم. علاوه بر این، هشت کارگروه مشترک همکاری بین وزارتخانه‌های دو کشور تشکیل شده و اکثر آنها به صورت منظم جلسات خود را برگزار می‌کنند.

وی با بیان اینکه تعاملات بین بخش‌های خصوصی دو کشور نیز از وضعیت مناسبی برخوردار است، عنوان کرد: بازدید همه روسای اتاق‌های بازرگانی ایران از اتریش به همراه رییس و اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران و سفر هیات ۱۰۰ نفره تجاری کشورمان در حاشیه سفر رئیس‌جمهوری به اتریش در سال ۱۳۹۷ انجام شد. همچنین اتریش سال گذشته میزبان هیات تجاری کشور ما در وین بود.

به گفته این دیپلمات، برنامه‌ریزی این سفر با همکاری اتاق مشترک ایران و اتریش و سازمان توسعه تجارت ایران انجام شد. در حال حاضر نیز ارتباطات بین اتاق‌های بازرگانی و شرکت‌ها در وضعیت قابل قبولی به سر می‌برد.

باقرپور ادامه داد: امیدواریم به زودی شاهد گرایش هرچه بیشتر در عرصه بین‌المللی به عقلانیت و تعاملات منطقی و دو سویه به جای سیاست تهدید و فشار باشیم تا در نتیجه آن؛ روابط اقتصادی خارجی نیز بیش از پیش گسترش یابد. مجددا آمادگی سفارت را برای همکاری همه جانبه با اتاق برای تلاش همسو و در راستای نیل به اهداف مشترک ابراز می‌کنم. 

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)