برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

شهرها و روستاهای جهانی صنایع‌دستی در رویدادهای ورزشی معرفی می‌شوند

پویا محمودیان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا به امضاء تفاهم‌نامه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و وزارت ورزش و جوانان در بالاترین سطح مدیریتی دو وزارتخانه اشاره کرد و گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه مقرر شد وزارت ورزش و جوانان، ضمن حمایت از تاسیس و فعال‌سازی موزه ورزش، استقرار ویترین‌هایی از صنایع‌دستی هنرهای سنتی و ماکت‌های آثار تاریخی و فرهنگی، اساطیر و چهره‌های ماندگار ورزشی را هم برنامه‌ریزی کند.

طبق این تفاهم‌نامه وزارت ورزش برای استفاده از صنایع‌دستی به ‌عنوان جایزه قهرمانان و جام‌های ورزشی، درج عنوان و تصاویر شهرها و روستاهای جهانی صنایع‌دستی روی لباس ورزشکاران و محیط‌های تبلیغاتی در حاشیه رویدادهای ورزشی، برنامه‌ریزی و همکاری کند.

محمودیان با بیان اینکه تلاش می‌کنیم شهرها و روستاهای جهانی صنایع‌دستی کشور را در حاشیه رویدادهای ورزشی ملی و بین‌المللی به مردم ایران و جهان معرفی کنیم، اظهار داشت: همه اقشار مردم به رشته‌های ورزشی مانند فوتبال، کشتی و والیبال علاقه دارند و مسابقات این رشته‌ها را تماشا می‌کنند، تبلیغ و معرفی نام و عنوان یک شهر و روستا و یا صنایع‌دستی منسوب به آنها، که اعتبار جهانی پیدا کرده است در حاشیه این رویدادهای ورزشی علاوه بر آشنایی مردم، حس غرور ساکنان جوامع محلی و حتی افراد غیرساکن را که از آن منطقه ریشه دارند، تقویت می‌کند. 

وی اظهار داشت: تبلیغ نام و عنوان یک رشته صنایع‌دستی جهانی در کنار یک شهر و روستای ثبت جهانی، علاوه بر برندسازی و تأثیرات اقتصادی، تعلق خاطر و دلبستگی هنرمندان و صنعتگرانی را که در آن رشته هنری اشتغال دارند، افزایش می‌دهد.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور افزود: تبلیغات محیطی در حاشیه رویدادهای پربیننده علاوه بر اینکه به جذب سرمایه‌گذاری در حوزه تولید و صادرات صنایع‌دستی جهانی ایران کمک می‌کند؛ منجر به جذب گردشگر به شهرها و روستاهای جهانی و توسعه صنعت گردشگری روستایی، کشاورزی و دریایی، باعث افزایش درآمد صنعتگران و اشتغال‌زایی جوامع محلی هم می‌شود.

ضرورت برندسازی شهرها و روستاهای جهانی صنایع‌دستی

محمودیان به ظرفیت‌ها و شیوه‌های متنوع و جذاب تبلیغات صنایع‌دستی اشاره کرد و افزود: برگزاری رویدادهای نمایشگاهی اختصاصی و دایمی استفاده از بستر اینترنت و شبکه‌های اجتماعی هم در معاونت صنایع‌دستی وزارتخانه برنامه‌ریزی شده است و در تلاش هستیم از ظرفیت‌ها و فضاهای گسترده همکاری مشترک میان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و وزارت ورزش و جوانان به خوبی بهره‌برداری کنیم.

وی تبلیغات و برندسازی شهرها و روستاهای جهانی صنایع‌دستی را ضرورت توسعه صنعت گردشگری در این مناطق عنوان کرد و گفت: ایجاد اشتغال‌ در بخش صنایع‌دستی می‌تواند بسیاری مشکلات اقتصادی و اجتماعی مردم در روستاها را حل کند، از طرفی ورزش هم یکی از موثرترین راه‌های تقویت وحدت و غرور ملی است، هم‌افزایی حوزه ورزش و گردشگری و صنایع‌دستی، توسعه پایدار گردشگری و رونق صنایع‌دستی را در مناطق کمتر برخوردار و کمتر شناخته شده منجر می‌شود و قطعا شور و نشاط اجتماعی را هم افزایش می‌دهد.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور با اشاره به ثبت ۱۴شهر و روستای صنایع‌دستی در شورای جهانی صنایع‌دستی، خاطرنشان کرد: در تعامل با وزارت ورزش و جوانان برنامه‌ریزی کردیم با اهدای تولیدات صنایع‌دستی جهانی به عنوان جوایز قهرمانان و درج عناوین و تصاویر بر روی لباس‌های بازیکنان، شهرها و روستاهای جهانی صنایع‌دستی به مردم معرفی شود، که البته نقش رسانه ملی و خبرنگاران و گزارشگران این رویدادها در این زمینه بسیار مهم است.

وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی حوزه‌های وسیع و مشترک با بسیاری دستگاه‌های اجرایی کشور دارد، لزوم رویکرد فرابخشی به ماموریت این وزارتخانه ضروری است. ما در حوزه صنایع‌دستی تلاش می‌کنیم در قالب تفاهم‌نامه، برنامه کاری و اهداف مشترک با دستگاه‌های دیگر را هم تبیین کنیم تا نتایج مطلوب در این بخش حاصل شود.

علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان دو وزارتخانه را ۲۷ در مهر ۹۹ امضا کردند.

  چگونه با استرس کرونا مقابله کنیم؟

استفاده حداکثری از ظرفیت‌های اشتغال و کارآفرینی در بین جوانان در حوزه گردشگری، صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور و افزایش امکان دسترسی آن‌ها به فرصت برابر در بازار کار، استفاده از ظرفیت‌های قانونی مناسب در راستای بهره‌مندی از ظرفیت‌های ملی و بین‌المللی ورزش کشور، شناسایی مناطق کمتر شناخته شده، محروم و دارای ظرفیت‌های توسعه پایدار گردشگری ورزشی از اهداف دیگر این تفاهم نامه است.

در این تفاهم نامه ۲۷ بند به عنوان تعهدات وزارت ورزش و جوانان مطرح شده که «برنامه‌ریزی برای استفاده از صنایع دستی به  عنوان جوایز قهرمانان کاپ‌های(جام) ورزشی و درج عناوین و تصاویر شهرها وروستاهای جهانی صنایع دستی ر روی لباس و پوشش ورزشکاران در رویدادهای ورزشی» از بندهای مهم آن است.

از سال ۱۳۹۴ تاکنون ۱۱شهر و ۳روستای صنایع‌دستی ایران در شورای جهانی صنایع‌دستی به ثبت رسیده است. در سال اول ۱۳۹۴ (۲۰۱۵) شهر اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی و تبریز به عنوان فرش جهانی فرش دستباف و در سال ۱۳۹۵ (۲۰۱۶) شهر لالجین به عنوان شهر جهانی سفال و مشهد به عنوان شهر جهانی گوهرسنگ ها ثبت شدند.

در سال ۱۳۹۶ (۲۰۱۷) روستای کلپورگان منطقه‌ای کمتر شناخته شده از استان سیستان و بلوچستان به عنوان روستای جهانی سفال برای اولین بار در جهان، سیرجان از استان کرمان شهر جهانی گلیم (شیریکی پیچ) و مریوان از استان کردستان به عنوان شهر جهانی کلاش (گیوه کردی) ثبت جهانی شد.

در سال ۱۳۹۷ (۲۰۱۸) هم میبد یزد به عنوان شهر جهانی زیلو، آباده فارس به عنوان شهر جهانی منبت و خراشاد خراسان جنوبی به عنوان روستای جهانی تَو بافی (حوله بافی) در شورای جهانی صنایع دستی ثبت شدند.

 در سال ۹۸ نیز شیراز پس از اصفهان به عنوان دومین شهر جهانی صنایع دستی، زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله و ملایر به عنوان شهر جهانی مبل و منبت از استان همدان و قاسم آباد از استان گیلان به عنوان روستای جهانی چادر شب‌بافی در فهرست جهانی قرار گرفت.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)