برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

ادغام اُرگانیسم‌های زنده در اشیاء چاپ شده

به گزارش پایگاه اینترنتی دانشگاه فناوری ماساچوست، یک گروه از محققان میان رشته‌ای از دانشگاه ام.آی.تی و دانشگاه‌های دیگر که این فناوری را ابداع کرده‌اند، می‌گویند: این فناوری می‌تواند به ساخت ابزارهای زیست پزشکی مانند «بریسهای سفارشی» منجر شود که حاوی سلول‌های زنده برای تولید ترکیبات درمانی مانند تسکین دهنده های درد و یا درمان های موضعی هستند.

محققان به دنبال ابداع روش‌هایی هستند که با استفاده از آن‌ها بتوانند ابزارهایی را که اکنون در مهندسی ژنتیک استفاده می‌شود در رویه‌هایی برای ساخت دیجیتال (digital fabrication) ادغام کنند. ساخت دیجیتال یا Digital Fabrication به فرآیندی گفته می‌شود که در آن از دستگاه‌ها و ماشین‌های ساخت دیجیتال در پروژه ساخت استفاده می‌شود.

هنگام چاپ سه بعدی، از یک پرینتر چند ماده‌ای استفاده می‌شود اما اکنون کار متفاوتی که این محققان انجام داده‌اند این است که سیگنال‌های شیمیایی را در رزین‌های مورد استفاده ادغام کرده‌اند.

این سیگنال‌های شیمیایی به قسمت چاپ شده سه بعدی اجازه می‌دهند تا با سلول‌هایی که روی سطح زندگی می‌کنند ارتباط برقرار کرده و از این طریق چاپ سه بعدی، کنترل از پیش برنامه‌ریزی شده بر  ژن‌هایی داشته باشند که بر سطح چاپگر سه بعدی بیان می‌شوند.

این فناوری به تازگی در مجله Advanced Functional منتشر شده است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس(

  توسعه زنجیره فرآوری گیاهان دارویی اولویت دارد