برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

چاله ویروس کرونا و چاه مسمومیت الکلی

دکتر شاهین شادنیا رییس بخش مسمومین بیمارستان لقمان حکیم در خصوص انتشار مطالبی با عنوان تاثیر تزریق، استنشاق یا خوردن الکل در مبارزه با ویروس کرونا گفت: از زمانی که با بحران کرونا در کشور مواجه شدیم، شاهد معضل نسخه های بی اساس هستیم و روش های مختلفی هم در هر دوره مطرح شده است.

وی افزود: از طرفی چون حساسیت ویروس در برابر الکل از ابتدا به اثبات رسید، این ذهنیت غلط شکل گرفت که استفاده از الکل به هر شکل و روشی می تواند ویروس را از بین ببرد، در صورتی که خوردن، استنشاق یا تزریق کردن الکل هیچ کمکی به این موضوع نمی کند.

وی ادامه داد: همچنین در برخی از موارد الکل مصرفی، سمی بوده و مشکل را دو چندان می کند که در بسیاری از موارد شاهد فوت هموطنان نیز بوده ایم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با یادآوری این که درخصوص روش های درمانی این ویروس مطالب علمی متعددی در داخل و خارج از کشور منتشر شده است، خاطرنشان کرد: در هیچ کدام از این مطالب ادله ای مبنی بر نقش محافظتی الکل به شرط ورود آن به بدن وجود ندارد.

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، شادنیا تصریح کرد: تزریق محلول های الکلی با غلظت بالا عوارض جدی را برای فرد به همراه دارد، علاوه بر آن ممکن است این الکل ها سمی باشد و مسمومیت های شدید را برای بیماران ایجاد کند. در واقع یک عمل غلط که هیچ پایه و اساس علمی هم ندارد، نه تنها کمکی در پیشگیری از این بیماری نمی کند، بلکه افراد را در معرض خطر جدی تری قرار می دهد.

وی افزود: به مردم توصیه می کنم به هیچ روشی الکل را وارد بدن نکنید. تنها روش استفاده از محلول های الکلی برای ضدعفونی کردن موضعی دست یا سطوحی است که دست ما با آنها تماس دارد. به هیچ عنوان روش دیگری را توصیه نمی کنیم.

  افزایش بهره‌وری از آب با توسعه کشت گلخانه‌ای در کویر مرکزی ایران

رییس بخش مسمومین بیمارستان لقمان حکیم یادآور شد: از طرفی بسیاری از محلول ها ممکن است حاوی الکل طبی نباشد و الکل های سمی متانول باشد که فرد را در معرض مسمومیت قرار می دهد که می تواند منجر به کوری، کاهش سطح هوشیاری و کما و در موارد شدید، منجر به مرگ شود.

شادنیا با بیان این که اگر الکل با غلظت های بالا به رگ تزریق شود، موجب آسیب عروق می شود، تصریح کرد: از طرفی ریسک عفونت و آلودگی های میکروبی به دنبال تزریق برخی از محلول ها بسیار بالا است. بنابراین تاکید می کنم هیچ روش درمانی در این خصوص وجود ندارد.

وی ادامه داد: اسپری کردن یا قرقره کردن الکل نیز اثبات شده نیست. الکل از حفره بینی و دهان به سرعت جذب می شود و می تواند عواقب جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

وی در خصوص اهمیت تاریخ انقضای محصولات، گفت: تاریخ انقضا نشان دهنده عمر موثر ماده مصرفی است، حتی توصیه می کنیم مواد ضدعفونی کننده را برای مصرف ۲۴ ساعت خود تهیه کنید، چون بعد از این مدت، ماده اثر خود را از دست می دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بهترین راه مقابله با ویروس کرونا را پیشگیری از ابتلا دانست که با رعایت اصول اولیه بهداشت شخصی به حداقل رساندن ترددهای درون شهری و برون شهری امکان پذیر است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)