برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

کرونا سبب تشدید بیماری‌های زمینه‌ای می‌شود

دکتر سید محمد جزایری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا اظهار داشت: بیماری های زمینه ای اساسا با نقص سیستم ایمنی بدن در ارتباط هستند و به عبارتی تقریبا تمام این بیماران در عملکرد سیستم ایمنی بدن اختلال دارند و به همین دلیل بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

وی ادامه داد: اگر چه هنوز ثابت نشده که ویروس کرونا اثر مستقیم بر بیماری های زمینه ای داشته باشد ولی شواهدی در حیوانات آزمایشگاهی در مورد آسیب مستقیم این ویروس به بافت قلب و ریه منتشر شده که نیاز به تحقیق و بررسی گسترده تر روی بیماران بیشتری است.

جزایری ادامه داد: ویروس هایی که عفونت حاد ایجاد می کنند، پاسخ ایمنی میزبان را تحریک کرده و به دنبال آن کارزاری بین ویروس و میزبان آغاز و التهاب ایجاد می شود. در افرادی که بیماری زمینه ای دارند، این روند تشدید می شود. در افراد سالمند وقتی التهاب شدیدتر می شود، ارگان خاص عملکرد خود را از دست می دهد و فرد از بین می رود.

رییس شبکه بیماری های ویروسی ایران گفت: ویروس های مزمن می توانند اینگونه مشکلات را بالقوه ایجاد کنند. بهترین مثال ها عبارتند از دخالت ویروس ها در بیماری های مزمن همچون ام اس، دیابت و برخی بیماری‌های التهابی مفصلی یا گوارشی که شواهدی از این حیث موجود است.

بیماری کرونا از آخرین ماه سال گذشته در ایران شیوع پیدا کرد و هنوز نیز در کشور ما قربانی می گیرد؛ علیرضا رئیسی معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز دوشنبه اعلام کرد ۶۰ شهرستان در کشور که شامل همه مراکز استان ها است، در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند، ۱۱۶ شهرستان از مجموع ۴۰۰ شهرستان در وضعیت سفید و بقیه زرد هستند.

  فرهنگسرای سرو تهران صاحب مدرسه صنایع دستی می‌شود

به گفته وی، مناطق قرمز جاهای مختفی است. ۶۰ شهرستان هستند که بیشترین میزان بروز بیماری را دارند. در ۳۱ استان مراکز استان شامل این رده بندی می شود. یکسری جاهای دیگر هستند که میزان ابتلا بالاست. چندین جا در لرستان، خوزسنان، تهران و اصفهان، شیراز هستند. در اکثر استانها حداقل یک شهرستان علاوه بر مرکز استان منطقه قرمز است و حدود ۶۰ شهرستان می شود.

حدود ۱۱۶ شهرستان هم منطقه سفید هستند. ۱۲۷ شهرستان هم هستند که در روزهای گذشته فوتی نداشته اند و تعدادی از آنها جزو مناطق سفید هستند. بقیه شهرستان ها منطقه زرد است که می تواند با بروز کوچک تبدیل به قرمز شود که حدود ۴۰۰ شهرستان هستند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)