برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

معاون استاندار خراسان رضوی حذف ارز دولتی از تامین نهاده‌های دامی را خواستار شد

علی رسولیان یکشنبه شب در نشست مشترک معاونان هماهنگی امور اقتصادی استانداران سراسر کشور که به صورت ویدیو کنفرانس با معاون هماهنگی امور اقتصادی وزارت کشور و معاونان وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی برگزار شد گفت: سالانه حداقل ۵۰۰ هزار میلیارد ریال تفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارز آزاد است که به واردات نهاده‌های دامی در کشور اختصاص می‌یابد.

وی ادامه داد: نهاده مورد نیاز دامداران و مرغداران به طور کامل تامین نمی‌شود و اغلب آنان ناگزیر به تهیه نهاده از بازار آزاد هستند.

معاون استاندار خراسان رضوی با اشاره به اهمیت تامین نهاده در کشور گفت: مطالعات نشان می‌دهد که اهمیت نهاده‌های دامی در تامین امنیت غذایی جامعه با دو محصول برنج و گندم در کشور برابری می‌کند.

رسولیان افزود: این امر ضرورت توجه به تامین خوراک دام مورد نیاز را بیش از پیش نشان می‌دهد همچنین افزایش تولید در بخش گوشت قرمز، تخم مرغ، گوشت مرغ و سایر محصولات دامی در گرو تامین نهاده مورد نیاز آن است.

وی اضافه کرد: از آنجا که نهاده‌های دامی یا همان خوراک دام تاثیر مستقیمی بر قیمت تمام شده هر کیلو گوشت سفید و قرمز دارد به دنبال نوسان تولید و تامین آن، نوسانات قیمتی گوشت نیز دور از انتظار نیست.

معاون استاندار خراسان رضوی به ارایه گزارشی از وضعیت تامین نهاده در استانهای مختلف کشور براساس مطالبی که معاونان اقتصادی استانداران ارایه داده بودندپرداخت و گفت: نیاز سالانه کشور به نهاده‌های دام و طیور در حدود ۱۸ میلیون تن است که بخش اعظمی از این نیاز در حال حاضر از طریق واردات تامین می‌شود و حدود چهار میلیارد دلار صرف واردات این نهاده‌ها می‌شود.

رسولیان افزود: میزان واردات نهاده‌های دام و طیور در سال ۱۳۹۸ بیش از ۱۵ میلیون تن به ارزش بیش از ۴.۷ میلیارد دلار بود که مقایسه آمار واردات نهاده‌های دام و طیور در سال ۹۸ نسبت به سال قبل از آن از رشد ۱۶ درصدی به لحاظ وزنی و رشد ۲۶ درصدی به لحاظ ارزشی حکایت دارد.

وی ادامه داد: پارسال میزان واردات ذرت به کشور نزدیک به ۸.۹ میلیون تن به ارزش ۱.۹ میلیارد دلار بود همچنین در سال گذشته بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن جو به ارزش بیش از ۸۰۰ میلیون دلار وارد کشور شده است که در مقایسه با سال قبل رشد ۴۲ درصدی به لحاظ وزنی و رشد ۶۱ درصدی به لحاظ ارزشی را نشان می‌دهد.

رسولیان افزود: پارسال بیش از ۱.۵ میلیون تن کنجاله سویا به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار وارد کشور شد که در مقایسه با سال ۱۳۹۷ رشد ۶۶ درصدی به لحاظ وزنی و رشد ۶۱ درصدی به لحاظ ارزشی داشت.

وی اضافه کرد: میزان مصرف جو در کشور سالانه حدود پنج میلیون تن است که ۵۰ درصد جو مورد نیاز وارداتی است و میزان مصرف ذرت دانه‌ای در کشور سالانه حدود ۶ میلیون تن است که ۱.۵ میلیون تن آن در کشور تولید شده و چون این محصول آب بر است تولید آن توجیهی ندارد.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: میزان مصرف کنجاله سویا در کشور سالانه حدود سه میلیون تن است که ۱۳۰ هزار تن آن از طریق سویای داخل کشور و باقی آن از طریق کنجاله و دانه سویای وارداتی تامین می‌شود.

رسولیان افزود: کل خوراک دام و طیور مصرفی در سال ۱۳۹۸ در خراسان رضوی حدود ۵۸ میلیون تن است که با وجود افزایش ظرفیت تولید در واحدهای صنعتی استان، راندمان خوراک دام و طیور نسبت به سال قبل به دلیل بهبود بهره‌وری در بخش تولید خوراک فرآوری شده و توجه به تعدیل ضریب تبدیل در دام و طیور بهبود یافته است.

وی انحصار در واردات، هزینه‌های بالای حمل و نقل نهاده‌های دامی، پایین بودن ذخایر راهبردی در شرکت پشتیبانی امور دام کشور، عدم تخصیص ارز دولتی برای تامین نهاده‌های دامی در چهار ماهه نخست امسال را از علل اصلی افزایش قیمت نهاده‌های دامی و تاثیر آن بر قیمت گوشت قرمز و مرغ در استانهای کشور ذکر کرد.

  بهترین اهداکنندگان پلاسما، بهبودیافتگان کرونای شدید هستند

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: وجود مشکلات مربوط به تامین نهاده‌های دامی و تاثیر آن بر نوسانات قیمت گوشت مرغ انگیزه مرغداران برای جوجه ریزی را کاهش داده به طوری که میزان قابل توجهی از جوجه‌ریزی‌ها در سال جاری افت پیدا کرده است.

رسولیان افزود: براساس میانگین قیمتی نهاده ذرت، سویا و جو در استانها، اختلاف قیمت هر کیلوگرم جو در بازار آزاد با بازارگاه ۱۷ هزار ریال، اختلاف قیمت هر کیلوگرم سویا در بازار آزاد با بازارگاه هشت هزار و ۶۵۰ ریال، اختلاف قیمت هر کیلوگرم ذرت در بازار آزاد با بازارگاه ۱۳ هزار ریال است.

وی در تشریح مشکلات استانها در تامین نهاده گفت: تاخیر در تامین نهاده‌های مورد نیاز توسط شرکتهای واردکننده، هزینه‌های اضافی حمل و نقل نهاده‌های دامی بیش از قیمت مصوب، عدم تخصیص و عرضه به موقع نهاده‌های مورد نیاز و عرضه قطره چکانی آنها از جمله این مشکلات است.

رسولیان عدم بارگذاری نهاده‌ها در بازارگاه به طور مستمر و مشکلات برخی دامداران و مرغداران در استفاده از سامانه بازارگاه به دلیل محدودیت دسترسی به اینترنت و گاه بی‌سوادی افراد، کافی نبودن سهمیه‌های نهاده‌های اختصاص یافته به استان، دپوی غیراستاندارد نهاده‌های دامی در بنادر و کاهش کیفیت آنها، نبود برنامه منسجم برای تولید صنعتی خوراک دام و کیفیت پایین نهاده ارسال شده را از دیگر مشکلات جمع بندی شده استانها در تامین نهاده برشمرد.

وی ادامه داد: عدم تامین به موقع ارز مورد نیاز برای شرکتهای وارد کننده، محدودیت زمان خرید نهاده در بازارگاه، کم فروشی نهاده‌ها از طرف شرکتهای وارد کننده به بهانه کم بودن تناژ محموله و کمبود نقدینگی تولیدکنندگان را می‌توان از دیگر مشکلات در این بخش دانست.

معاون استاندار خراسان رضوی با بیان خلاصه‌ای از پیشنهادات استانها برای بهبود وضعیت تامین نهاده‌های دامی گفت: حذف ارز دولتی از نهاده‌های دامی و حذف انحصار واردات، تبدیل تمامی نهاده‌های خام به کنسانتره و سپس تقسیم آن بین دامداران، توسعه کشت فراسرزمینی این نهاده‌ها و اختیار واردات آن به تولیدکنندگان از طریق اتحادیه‌ها  می‌تواند شرایط تامین نهاده برای استانها را بهبود ببخشد.

رسولیان بر تشکیل کمیته‌ای از نخبگان برای کاهش وابستگی نهاده‌های دامی به خارج از کشور، تفویض اختیار واردات نهاده‌های هر استان به مقامات استانی و واردکنندگان بومی مورد تایید، راه‌اندازی واحدهای ضایعات کشتارگاه‌ها جهت صرفه‌جویی در واردات، تخصیص ارز به واردات سایر نهاده‌های دامی جایگزین کنجاله برای رفع مشکلات تاکید کرد.

وی در تشریح وضعیت خراسان رضوی در تامین نهاده دامی گفت: این استان با جمعیت دامی ۱۵.۸ میلیون واحد سالانه بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصول در حوزه دام و طیور تولید می‌کند که از این حیث در کشور برتر و دارنده رتبه‌های اول تا سوم در زیرمجموعه‌های این بخش از تولید و تامین مواد غذایی است.

او افزود: امسال جهش ۱۵۰ هزار تنی تولید در بخشهای مختلف محصولات دامی و لبنی در خراسان رضوی هدف‌گذاری شده است که با توجه به وضعیت موجود قابل تحقق است و شرط تحقق جهش تولید در بخش دامی استان به صورت مستقیم با تامین نهاده در ارتباط است.

وی اضافه کرد: خراسان رضوی در تامین همه نهاده‌های دامی از جمله یونجه، سویا، ذرت علوفه‌ای، کاه غلات، تفاله خشک، سبوس، جو، ذرت دانه‌ای، کنجاله پنبه، کلزا و کنجاله سویا کسری تولید دارد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)