برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

هزار میلیارد ریال ارزش قراردادهای کاربردی دانشگاه تهران در سال ۹۸

محمد رحیمیان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا با اشاره به موضوع اخلاق پژوهشی در سال گذشته اظهار داشت: در دانشگاه تهران ۱۰ کارگاه ترویج اخلاق برگزار شده و حدود ۷۰ پرونده در کمیته‌های سازمانی با تاکید بر رعایت موازین حقوقی و حفظ ارزش‌های اخلاقی در انجام پژوهش بررسی و کد اخلاق برای آنها صادر شده است.

وی ادامه داد: تعداد پرونده های ارسال شده برای بررسی در کارگروه اخلاق پژوهشی از ۲۵ پرونده در سال ۹۷ به ۱۸ پرونده در سال ۹۸ کاهش یافته است که نشان می دهد دانشجویان و اساتید به مسائل مرتبط با اخلاق پژوهشی توجه بیشتری دارند.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران اظهار داشت: همچنین در سال گذشته، تعداد سه هزار و ۶ مقاله در نشریه های بین‌المللی منتشر و در کمیته اعتبارسنجی نشریات بین‌المللی دانشگاه ارزیابی شده است.

وی تصریح کرد: در سال ۹۸، از بین اعضای هیات علمی جوان دانشگاه، تعداد ۵۲ استادیار جوان مشمول طرح جایزه دکتر آشتیانی شده‌اند. اعضای هیات علمی مشمول این جایزه با پرداخت تسهیلات به مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال و نیز خرید تجهیزات به میزان ۲۰۰ میلیون ریال مورد حمایت قرار می‌گیرند.

پروژه‌های کلان دانشگاه تهران با نهادهای دولتی

رحیمیان با اشاره به جلسات خوشه مشورتی اقتصاد کلان و سرمایه اجتماعی اظهار داشت: این جلسات به سفارش معاون اول رئیس جمهوری به منظور ارائه مشورت در خصوص مشکلات و معضل‌های حاد یا مزمن در زمینه سرمایه و اعتماد اجتماعی، ساختار اقتصاد و بودجه کشور پایه‌ریزی شده است.

وی تصریح کرد: دعوت از مسوولان در حوزه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی و ارائه مشورت و بررسی موضوعات از اقدامات مهم در این حوزه بود که نتایج حاصل این جلسات علمی-مشورتی، از سوی دانشگاه تهران در اختیار مقامات کشور و معاون رئیس جمهور قرار گرفته است.

رحمیمان همچنین توضیح داد: کنسرسیوم پژوهشی ۱۳ دانشگاه برتر به میزبانی معاونت پژوهشی دانشگاه تهران موفق به تکمیل کلان پروژه محاسبه سیاهه انتشار آلاینده‌های هوا و ارائه سناریوهای بهبود کیفیت هوا به کارفرمایی سازمان حفاظت محیط زیست، در ۹ کلان شهر شد که فرآیند تلفیق این نتایج با برنامه‌های جاری و آتی ملی و استانی کشور در دست اقدام است.

وی ادامه داد: هم اکنون نیز با تشکیل بزرگترین اجتماع بین دانشگاهی در ۲۱ رشته تخصصی اقدامی ملی به منظور پایش منابع آلاینده کشور شکل گرفته که علاوه بر ارائه نتایج خوب و موفق در بهبود سطح محیط زیست کشور، پروژه موفق گروهی دیگر است.

ارسال گزارش ویژه سیلاب به دستگاه‌های اجرایی

رحیمیان در مورد تشکیل هیات ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها نیز اظهار داشت: این هیأت پس از وقوع سیل مخرب در شمال، جنوب و غرب کشور در ابتدای سال ۹۸، به دستور رییس جمهوری و رییس دانشگاه تهران و حضور نخبگان در اوایل سال ۹۸ شروع به کار کرد.

  روستاهای هدف گردشگری به ۱۲۰۰ مورد افزایش می‌یابد

معاون پژوهشی دانشگاه تهران ادامه داد: هدف از تشکیل این هیات، بررسی راهکارهایی برای جلوگیری از تکرار اشتباهات و کاستی‌ها، ایجاد ظرفیت مدیریت سیلاب، افزایش میزان آمادگی کشور در مقابل سیلاب، شیوه مدیریت بحران، برآورد خسارات و شیوه جبران خسارات و اصلاحات ضروری برای افزایش تاب آوری و آمادگی ملی در برابر سیلاب بود.

وی تصریح کرد: در این خصوص ۱۶ کارگروه با مشارکت ۵۴ دانشگاه و ۵۰ موسسه مختلف تشکیل شده و حدود ۷۰۰ نفر مشارکت داشتند. فعالیت ­های مذکور منجر به تدوین بیش از ۱۷ عنوان گزارش تخصصی با موضوع بررسی سیلاب‌های سال ۹۸ و ۹۷ شده و در حال حاضر طی دستورالعمل های جداگانه از سوی دولت به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است.

خرید ۷ میلیارد تومان تجهیزات ساخت داخل در دانشگاه تهران

معاون پژوهشی دانشگاه تهران در خصوص اهداف دانشگاه تصریح کرد: اهداف و سیاست‌های کلان تهران نوآوری و حرکت به سوی دانشگاه ایده پرداز و کارآفرین، به منظور حل چالش‌های کشور است.

وی ادامه داد: انعقاد ۳۳۶ قرارداد کاربردی با نهادها، مراکز، موسسات، شرکت‌های دولتی و خصوصی و ۱۵ قرارداد جدید با ستادهای مختلف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اعتباری بالغ بر هزار میلیارد ریال از اهم اقدامات در زمینه پژوهش‌های کاربردی است.

رحیمیان عنوان کرد: افزایش ۵۰ درصدی اعتبار مصوب قراردادهای کاربردی نسبت به سال گذشته قابل توجه است. در راستای تقاضامحور کردن پایان‌نامه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی، به عقد بیش از ۲۶ قرارداد از طریق سامانه اجرایی تقاضا و عرضه پژوهش و فناوری (ساتع) با جذب ۲۰ میلیارد ریال اعتبار می‌توان اشاره کرد.

وی تصریح کرد: ۳۲ پژوهشگر در سال ۹۸ در دانشگاه تهران نیز از سایر اقدامات صورت گرفته است.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران تصریح کرد: در سال‌ ۹۸ و نیمی از سال ۹۹ بیش از ۴ میلیون یورو تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز دانشگاه با برنامه‌ریزی و اقدام دفتر سفارش و تأمین تجهیزات دانشگاه خریداری شده که مبلغ ۲ میلیون یورو آن مربوط به مرکز ابررایانش دانشگاه با حمایت بخش خصوصی بوده است. همچنین خرید بیش از ۷۰ میلیارد ریال تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت داخل در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی صورت گرفته است.

به گزارش ایرنا، هفته ملی پژوهش از ۲۲ تا ۲۸ آذر ماه برگزار می شود.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)