برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

کاهش سرعت گردشگری در پیچ و خم شتاب کرونا

چندی پیش مرکز اطلاع رسانی اقتصادی هوشمند درتارنمای خود گزارشی در ارتباط با شیوع کرونا در چین در سال جاری میلادی منتشر کرده که نشان دهنده افزایش زیان های وارده به صنعت گردشگری دنیاست. این مرکز خاطر نشان می کند که نگرانی های فزاینده از این ویروس در آینده نزدیک پایان نمی یابد و همین موضوع باعث می شود تا بسیاری از گردشگران زمان سفر خود را برای مدت نامشخصی به تاخیر بیاندازند. همین موسسه اقتصادی پیش بینی کرده است که وضعیت گردشگری چین همچنان مبهم خواهد بود و صنعت گردشگری این کشور دستکم تا سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ میلادی بهبود نخواهد یافت.

پس از آنکه شیوع ویروس «کرونا» به خارج از چین کشیده شد، مقاصد گردشگری مهم در کنار رویدادهای بزرگی در راستای پیشگیری از ابتلا مردم به این ویروس تعطیل و لغو شدند و یا به تعویق افتادند.

 روند بسته شدن مکان‌های دیدنی مهم با تعطیل شدن تفرجگاه دیزنی شانگهای آغاز شد ولی طولی نکشید که تمامی پارک‌های موضوعی دیزنی در آسیا ناچار به بستن درهایشان شدند.

در یکم «مارس»، موزه لوور پاریس اعلام کرد تعطیل خواهد بود و احتمال اینکه این شرایط را در روزهای آینده ادامه بدهد نیز وجود دارد. این تصمیم در حالی از سوی مسوولان موزه لوور اتخاذ شده که تاکنون بیش از ۱۰۰ مورد ابتلا به این ویروس در فرانسه شناسایی شده است.

تمامی تورهای رسمی کاخ گایونگ‌بوک که به عنوان یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری کره شناخته می‌شود نیز تا اطلاع ثانوی لغو شده است. با توجه به اطلاعات مندرج در وب‌سایت رسمی این کاخ، بازدید از این مکان با تورهای شخصی همچنان امکان‌پذیر است.

در میلان که شرایط مسافرتی آن در روزهای اخیر با محدودیت همراه بوده است، کلیسای جامع میلان دوم مارس با در نظر داشتن  اقدامات مناسب برای جلوگیری از ایجاد ازدحام جمعیت درهای خود را به روی بازدیدکنندگان گشود. لا اسکالا ساختمان اپرای مشهور این شهر با این حال به دلیل نگرانی‌ها از شیوع این ویروس، همچنان تعطیل باقی خواهد ماند.

توکیو اسکای‌تری که برای مسافرانی که برای نخستین‌بار از «توکیو» دیدن می‌کند به عنوان یک مقصد محبوب شناخته می‌شود یکم مارس تعطیل شد و قرار است پانزدهم مارس بازگشایی شود.

ونیز و سایر مناطق شمالی ایتالیا نیز به طور موقت تعطیل شده‌اند و قرار است با در نظر گرفتن اقدامات امنیتی و پیشگیرانه بازگشایی شوند؛ برای مثال، مجموعه  پگی گوگنهایم واقع در ونیز در نظر دارد از بازدید گروه‌های پرجمعیت خودداری کند و از بازدیدکنندگان می‌خواهد تا حین بازدید از این مجموعه فاصله یک متری خود بایکدیگر را حفظ کنند.

آمارهای موجود از خسارت بیش از ۸۰ میلیارد دلاری بر صنعت گردشگری خبر می‌دهد که رقم بالایی است، ویروس کرونا به جان گردشگری ایران نیز افتاده. اگرچه تمام برنامه‌ریزی های جهانی در حوزه جذب گردشگر در سال ۲۰۲۰ توسط کشورها بهم ریخت اما تعدادی زیادی از این کشورها بیشتر از دیگران زیان کردند مانند چین که ویروس کرونا از آنجا به تمام جهان سرایت کرد. کشورهای زیادی از جمله ایران در حال برنامه‌ریزی برای تعطیلات سال نوی چینی بودند و می‌خواستند از ۱۵۰ میلیون گردشگر چینی که همه ساله در جهان سفر می‌کنند، تعدادی را به سمت کشور خود جذب کنند، اما پشیمان شدند و الان حاضر نیستند حتی یک چینی به کشورشان بیاید از آن طرف هم کسی به گردش در شهرهای چین در این برهه زمانی نخواهد رفت.

ویروس کرونا در حال فتح همه کشورهاست و هر از گاهی خبر می‌رسد که از جایی و کشوری سر درآورده است در ایران هم از شهر قم شروع کرد و بعد به شهرهای استان گیلان و تهران بیشترین سفر را داشته است این ویروس گردشگر حالا گردشگری جهان را با سفرهایش فلج کرده است. در ایران هم هتل‌های شهرهای مختلفی از جمله گیلان و مازندران و قم مسافر نمی‌پذیرند و هر کسی که وارد شهرهای دیگر شود تحت معاینه‌های بیماریاب قرار می‌گیرد تا مشخص شود حامل ویروس هست یا نه. ایرانی‌ها که تا همین چند روز پیش در حال برنامه‌ریزی برای انجام سفرهای نوروزی خود بودند حالا نمی‌دانند آیا می‌توانند در هفته آینده هم سفری داشته باشند یا نه چه برسد به ایام نوروزی که دو هفته دیگر از راه می‌رسد.

  کشف ۶ میلیون و ۴۰۰ ماسک احتکار شده

تاکنون نگارش این مطلب کرونا تنها به یک استان کشور ورود نکرده و جان بیش از ۱۰۷ تن از هموطنانمان را گرفته است؛ در ین شرایط نیز به نظر می رسد سفرهای نوروزی در کار نباشد. شاید صنعت گردشگری در ایران همانند دیگر کشورها عظیم و پردرآمد نباشد اما در سال‌های اخیر توجه زیادی از سوی مسولان  و دولت شده بود که شاید بتوان روزی جایگزین نفت در کشور شود. در این شرایط بسیاری از بخش خصوصی در این صنعت ورود کرده بودند و سرمایه گذاری مطلوبی را در این بخش انجام داده بودند که حالا در  برهه کنونی متضرر می شوند.

ضرر بیش از ۴۰۰ میلیارد تومانی به صنعت گردشگری داخلی 

رئیس جامعه حرفه‌ای هتل‌داران ایران از ضرورت ورود دولت برای جلوگیری از ورشکستگی هتلداران به دلیل شیوع کرونا خبر داد و گفت: هتلداران با حسن نیت هزینه لغو هتل را بازپرداخت می‌کنند. اما بر اساس آمارهها هتلداران ایرانی بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان به دلیل لغو سفرها ضرر دیده اند.

 جمشید حمزه زاده، گفت: نیاز به بخشنامه و دستور نیست ما شرایط اضطرار کشور را درک می‌کنیم و هزینه‌هایی که مسافران برای رزرو پرداخت کرده بودند را بازپس می دهیم و نیازی به دستورالعمل نداریم.

وی با بیان این که تقریبا تمام هتل‌ها در حال بازپرداخت هستند، گفت: شاید برخی از هتل‌های کوچک و ۲ ستاره به دلیل مشکلات مالی که دارند،  امکان بازپرداخت به سرعت هزینه ها را نداشته باشند چون به دلیل مشکلات مالی زیادی که داشتند پولی که از مسافر گرفته بودند را هزینه کردند.

وی با اشاره به سیل ابتدای سال گفت: هتلداران حدود ۵۰ میلیارد تومان به دلیل سیل فروردین ماه ضرر کردند و این مبلغ را به مسافران که هتل رزرو کرده بودند را بازپس دادند و این نشان از حس نیت جامعه  هتلداران است، که شرایط را درک می کنند و در این شرایط نیز بیش از ۴۰۰ میلیارد ضرر داده اند.

حمزه زاده با بیان این که هم اکنون ضریب اشغال هتل‌های کشور حدود ۵ درصد شده و برخی از آنها نیز تعطیل شده اند، ‌گفت: بسیاری از هتلداران ۵۰ درصد کارمندانشان را به مرخصی فرستادند اما حقوق و عیدی آنها را پرداخت کردند.

او با اشاره به این که زمان اوج پذیرش مسافر در هتل و دیگر اقامت ها ایام نوروز است، گفت: به نظر می رسد این لغو هتل‌ها همچنان ادامه پیدا کند و با این شرایط خسارت زیادی برای هتل‌داران است.

آنچه صاحبان صنایع گردشگری تقاضا دارند که به نظر تقضای به حقی می رسد کمک دولت به انها در این ایام است. حمزه زاده در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: همان طور که دولت در هنگام بروز بحران به دیگر ضنایع کمک ‌می کند این روزها باید نیم نگاهی به صنعت گردشگری داشته باشد.

کیانوش جهانپور روزهای گذشته درباره آخرین آمار ابتلای قطعی و فوت ناشی از ویروس کرونا در ایران افزود: از روز گذشته تاکنون ۵۸۶ نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که ۲۵۳ نفر در تهران، ۳۵ نفر در گیلان، ۹ نفر در مازندران، ۸ نفر در سمنان، ۹ نفر در گلستان، ۹ نفر در آذربایجان شرقی، ۴ نفر در کردستان، ۱۵ نفر در کرمانشاه، ۷ نفر در ایلام، ۵ نفر در لرستان، ۲۷ نفر در خوزستان، ۱۴ نفر در فارس، ۶ نفر در زنجان، ۸ نفر در مرکزی، ۲۵ نفر در قزوین، ۱۹ نفر در البرز، ۱۰۱ نفر در قم، یک نفر در چهارمحال و بختیاری، ۱۴ نفر در کرمان، ۸ نفر در سیستان و بلوچستان، ۸ نفر در خراسان رضوی و یک نفر در خراسان شمالی است.

وی ادامه داد: از روز گذشته تاکنون ۱۵ نفر به علت این بیماری فوت کرده‌اند.

جهانپور اظهار کرد: تاکنون دو هزار و ۹۲۲ نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و در مجموع ۹۲ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده‌ و ۵۵۲ مورد از ابتدا تاکنون بهبود یافته‌اند.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت افزود: آمار امروز نسبت به روزهای اخیر پایین‌تر است، زیرا تعداد آزمایشگاه‌ها به ۲۴ آزمایشگاه رسیده و زمان انتظار حذف شده است و پایین بودن آمار به معنی کاهش ابتلا نیست.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)