برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

مسیر آبی به تشریفات گمرکی هرمزگان اضافه می‌شود

ابوالفضل اکبرپور روز یک‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: گمرک در خصوص تحقق منویات مقام معظم رهبری در راستای شعار سال، در راستای افزایش ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان واقعی، مسیر چهارمی با عنوان مسیرآبی به مسیرهای سه گانه افزوده است که به نوعی می‌توان از آن به مسیر مافوق سبز تعبیر کرد.

وی، در خصوص چگونگی تشریفات گمرک در مسیرآبی اظهارداشت: در این مسیر کالاهای اساسی و مواد اولیه واحدهای تولیدی و یا کالاهای مربوط به شرایط ویژه‌ای مانند شرایط کنونی مقابله با کووید ۱۹ قرار خواهند گرفت و در سریع‌ترین زمان ممکن که حداقل ۲ ساعت خواهد بود، ترخیص خواهند شد.

مدیرکل گمرک شهید رجایی بندرعباس ادامه داد: بهره‌برداری از مسیرآبی این امکان را فراهم کرده که صادرکنندگان بدون مراجعه به گمرک کالای خود را در محل کار خود هر مکانی که به اینترنت دسترسی دارند به گمرک اظهار کنند و نیازی به حضور فیزیکی آنها نیست.

اکبرپور درباره‌ بازوهای نظارتی گمرک نیز گفت: علاوه بر ایکس ری کامیونی در گمرک شهید رجایی که سال گذشته و طی بازدید معاون محترم علمی و فناوری رییس جمهور مقرر بر افزایش آن شد، کوآدکوپترهایی نیز به زودی در اختیار گمرکات قرار بگیرند که توسط آنها به صورت ۲۴ ساعته فعالیت‌ها و کالاهای موجود در اماکن گمرکی رصد خواهند شد.  

وی تعداد دستگاه ایکس ری موجود در بندرشهید رجایی را ۳ دستگاه اعلام کرد که یکی از این دستگاه‌ها بسیار پیشرفته است و اضافه کرد: تا چندماه آینده چند دستگاه ایکس ری جدید نیز که توسط متخصصان داخلی ساخته شده در این بندر به بهره‌برداری می‌رسد.

ناظر گمرکات هرمزگان هم‌چنین از استفاده گمرک از پلمپ‌های هوشمند مجهز به تراشه‌های RFID سخن گفت و ابرازداشت: با استفاده از این تکنولوژی مسیر حمل‌ونقل کالاهای ترانزیتی، ایمن و تخلف در این رویه گمرکی پس از خروج از گمرک قابل رصد خواهد بود.

  زراعت چوب در ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشور امسال انجام می‌شود

«فناوری RFID یکی از روش‌های نوین شناسایی خودکار و جمع‌آوری الکترونیکی داده‌هاست که طی آن تجهیزات خواه سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری قادر به خواندن و تشخیص داده‌ها بدون دخالت نیروی انسانی هستند که بارکدها، کدهای دو بعدی، سیستم‌های انگشت‌نگاری و سیستم شناسایی با استفاده از قرنیه چشم و صدا نیز از جمله این راهکارها می‌باشند».

«کوادکوپتر نیز نوعی از مولتی روتور است که برای پرواز از ۴ عدد موتور استفاده می‌کند، در واقع کوادکوپتر نوعی از عمود پرواز است و برای تیکاف و لندینگ نیازی به فضای خاصی ندارد و از کوچکترین مکان‌ها قادر به تیکاف بوده و می‌تواند به سمت بالا، پایین، راست و چپ حرکت کرده و برای موارد مختلفی از آن استفاده می‌شود.

با پیدایش مولتی روتور ها رویای پرواز در محیط‌های و فضاهای ناممکن پدیدار گشت و با پیشرفت علم و ساخت انواع مولتی روتور و کوادکوپتر دریچه ای نوین به سوی تصویر برداری هوایی یا هلیشات گشوده شد. از کوادکوپترها میتواند برای مصارفی مانند تصویر برداری هوایی، سم پاشی مزارع کشاورزی، دیدبانی، کوادکوپترهای مسیریابی، کوادکوپترهای امداد و نجات و هم‌چنین در مصارفی همانند شناسایی محیط، نقشه‌برداری اشاره کرد».

در تشریح سه مسیر سبز، زرد و قرمز در ترخیص کالا لازم به ذکر است که؛ کالاهای موجود در مسیر سبز نیازی به کسب مجوز ندارند، کالاهای مسیر زرد به صورت فیزیکی بازرسی نمی‌شوند؛ اما در مسیر قرمز کلیه کالاها ملزم به کسب مجوزند.

نزدیک به ۶۰ درصد عملیات گمرکی  کشور در گمرکات استان هرمزگان انجام می‌شود.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)